Een telefoniste die de telefoon opneemt? Nee joh!

Vermijd “stating the obvious” in je cv! Ik las laatst in de profieltekst van een HR-medewerker: “Met mijn kennis en vaardigheden voer ik HR beleid uit en lever zo een bijdrage aan zowel de organisatie- als afdelingsdoelstellingen.” Ik las die zin 3x door en dacht ja.. als je dat níet doet, ben je ook geen beste HR-medewerker!

Dat is een beetje hetzelfde als een telefoniste die zegt “Ik neem de telefoon op als hij over gaat!”. Je omschrijft de basisbenodigdheden van de functie, maar niet waarom jíj daar geschikter voor bent dan andere sollicitanten! Veel mensen vinden het nou eenmaal lastig om zichzelf te “verkopen”. Om jezelf goed te verkopen, hoef je echt niet op te scheppen. Probeer in plaats daarvan een gevóel over te brengen:

  • Als HR-medewerker: “Collega’s noemen mij de moeder van het bedrijf; ik zit voor iedereen klaar met een kop thee.”
  • Als Telefoniste: “Ik stel mensen snel op hun gemak en door korte, gerichte vragen help ik hen zo snel mogelijk verder!”

Voel je het verschil? Wat voor gevoel breng jij mee naar een bedrijf?

Ik ga hier ook uitgebreid op in in mijn online cv training, de profieltekst vind ik verreweg het belangrijkste onderdeel van je cv!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Let me know! 🖖 Paulien